Roteknikk i romaskin

Roteknikk i romaskin

Ida Perez
06. mai 2021 | 5 min lesetid

Roteknikk i romaskin

Lær riktig roteknikk i romaskin

Heat_Performance_Row_Animation

Trening i romaskin  er lett å mestre, enten det er på treningssenter eller hjemme. Tren de store og viktigste musklene, forbrenn kalorier og kom i form!

Roing i romaskin har to faser: Draget bakover, og returbevegelsen fremover. Det bør være forskjell på tempoet i disse bevegelsene. Rytmen i draget bakover skal helst være dobbelt så rask som returbevegelsen fremover, for riktig treningseffekt.

Når du har fått riktig rytme, får du optimalt effekt av roingen, som gir utslag både i tidsforbruk og tilbakelagt distanse. Riktig bruk av armer og ben gjør at du kan ro lenge, selv om du aldri har gjort det før. 

1. Startposisjon: Bøyde ben og baken godt innunder deg, skuldre litt foran hoftene. Kroppen har god kontakt med lårmuskler og  utstrakte armer. 

2. Start ro-taket med strake armer og låst rygg, unngå rykk. 

3. Fortsett med å strekke ut bena samtidig som du åpner opp og bruker kroppen aktivt ved å begynne å bøye overkroppen bakover.

4. Strekk bena helt ut, og trekk samtidig håndtaket forbi knærne og inn mot kroppen – rett under brystkassen. Bevegelsen i armer og ben koordineres, bena er strukket helt ut samtidig som hendene berører mellomgulvet.

5. Du har avsluttet ro-taket, bena er strukket helt ut og håndtak er trukket helt inn til kroppen/mellomgulvet. Gjør deg klar til returfasen.

6. I returfasen føres håndtaket frem foran knærne ved å strekke armene frem og bøye kroppen frem over hoftene. Gli langsomt fremover på setet, mens du strekker armene og gjør deg klar for neste ro-tak!

Bruk av romaskiner på treningssenter og hjemmetrening har konsekvent økt jevnt og trutt det siste tiåret, hovedsakelig fordi denne type trening gir kondisjonstrening med høy intensitet og med liten skaderisiko. Det er viktig å sikre at form og teknikk er riktig for å få mest mulig ut av trening i romaskin. Tilpass intensitet, motstand og tid til eget nivå, kropp og treningsform.

NYTTIGE ROTIPS I ROMASKIN

Her kommer noen nyttige rotips, enten du er nybegynner eller har rodd i årevis.

  1. Dra og slipp. Ha kontroll på timing, tempo og kraft.
  2. Rekkefølge på bruk av muskler: ben og hofter, kjerne/mage/rygg, armer og tilbake i startposisjon.
  3. Pust endres etter intensitet. Bytt fra ett pust per drag til to pust per drag når treningsintensiteten økes.
  4. Start med langsomme drag  (16 til 22 pr minutt) for å mestre teknikk før du går videre til raskere drag (23 til 30 pr minutt).
  5. Husk oppvarming, og start i moderat tempo. Fokuser på teknikk. Teknikk foran tempo, lengde og tid.
  6. Finn ditt arbeidstempo for ulike avstander som 2000m, 5000m og 10.000m. Øv på å opprettholde hastighet som kreves for hver distanse.
  7. Bruk konsoll/skjerm for å se treningsdata tid, avstand, tempo, motstand, kaloriforbruk, puls og andre relevante treningsdata for å kontrollere intensiteten. 
  8. Øv og varier med ulik tempo og varier med distanser og varighet.
16-11-2020_Heat_Promo_Video_4K (1)

Life Fitness HEAT romaskiner

Life Fitness er verdens største produsent av treningsutstyr og treningsapparater med 50 års historie med innovasjon, produktutvikling og nyheter innenfor treningsopplevelser.HEAT TFT CONSOLE OPTIONS 3-1Vi har premium romaskiner fra Life Fitness til bruk for individuell trening og gruppetrening. Vi hjelper deg med å velge riktig type romaskin og skjerm for unike treningsopplevelser på romaskin.

Fitness Brands bistår med behovsanalyse, design og layout av kvalitetsprodukter innenfor treningsutstyr, treningsgulv skreddersydde helhetsløsninger. Vi har lengst fartstid i bransjen og sørger for å veilede trygt igjennom planlegging, levering og montering. 

Kontakt oss på telefon 69 34 36 20

post.no@fitnessbrands.com

HEAT PERF ROW Callouts

 

Ida Perez

Ida Perez

Markedsansvarlig / Marketing +47 976 69 838

Følg bloggen vår

Nyeste innlegg


Hvordan velge vektskiver, gummi eller urethane?

25 mai, 2021 - Ida Perez

Hvordan velge vektskiver, gummi eller urethane?

Vektskiver, hva er best -  gummi eller urethane?  Når det gjelder år det gjelder vektskiver har du stort sett..

Roteknikk i romaskin

06 mai, 2021 - Ida Perez

Roteknikk i romaskin

Lær riktig roteknikk i romaskin Trening i romaskin  er lett å mestre, enten det er på treningssenter eller..

5 solide grunner for å lage glute sone

23 apr, 2021 - Ida Perez

5 solide grunner for å lage glute sone

IT’S TIME TO GET IN THE GLUTE ZONE👊 GLUTEUS MAXIMUS – DEN STORE SETEMUSKELEN En sterk bakende er viktig for..