Tråkkteknikk på spinningsykkel

Tråkkteknikk på spinningsykkel

Ida Perez
15. mar 2021 | 5 min lesetid

Tråkkteknikk på spinningsykkel

Riktig tråkkteknikk på spinningsykkel

ICG HJEMMETRENING MED SPINNINGSYKKEL

Riktig sittestilling på spinningsykkel sammen med god tråkkteknikk gir riktig trening og effektiv sykling. Unngå treningsskade med optimal tråkkteknikk. Alt vi øver oss på blir vi bedre på. Når vi mestrer vokser treningsgleden, enten du trener hjemme på egenhånd eller på treningssenter.

Indoor Cycling Group (ICG) Master Trainer  forklarer om tråkkfaser og effektiv optimal tråkkteknikk.

De forskjellige tråkkfasene

Ubalanse oppstår når du har tråkkteknikk med ujevn kraftfordeling. Vondter og skader kan oppstå med bakgrunn i forskjellig benlengde, skjev hofte, forskjellig leggmuskulatur eller feil tråkkteknikk.

Riktig teknikk betyr at det ene benet er i nedtråkk-bevegelse og det andre benet samtidig i opptråkk-bevegelse. Trekkbevegelsen/opptråkket er merkbar ved en liten løfting av hælen. For å bli vant til rundtråkket, er det nødvendig at syklisten fokuserer igjen og igjen for å bli kjent med riktig tråkkteknikk.

Effektiv tråkk teknikk – slik øver du

Se for deg klokkeskiven – de nøytrale stillingene er klokka tolv og seks. Trekk foten bakover når foten passerer klokka fem, og foten fremover klokka elleve.

For best kraft i pedalen skal tåballen ligge mest mulig rett over pedal aksel. For å ha effektiv tråkkteknikk, forsøk å ha fleksibilitet i hælen, da får du naturlig et rundt og jevnt tråkk – dra bakre fot opp samtidig som du trykker fremre fot ned.

For å øve riktig tråkkteknikk, tenk at du prøver å tråkke bort smuss under skoen.

Et annet godt tips er å bruke en fot om gangen for å forbedre teknikken, da er du nødt til å holde konstant kraft på pedalen for å få det til å flyte. Du merker også raskt forskjell i styrke og svakheter i venstre og høyre ben.

Pass på å tråkke og dra jevnt i hele rotasjonen, unngå «rykk og napp» eller brå overganger. Fra klokka 12 til klokka 6 skal bevegelsen være i samme hastighet som fra klokka 6 til klokka 12. Det skal også påpekes at kraften ikke må presses for tidlig på pedalen, fordi bare fra klokka 1 virker kraften i riktig retning.

Viktig med kjernestabilitet

Mellom klokka 6 og 7 går nedtråkket inn i opptråkksfasen. Fra klokken 9 til 12 er løftefasen. Fra klokka 12 til klokka 6 skal bevegelsen være i samme hastighet som fra klokka 6 til klokka 12.

Generelt er det viktig å bygge opp kjernestabiliteten gjennom styrketrening i mage og rygg. Jo mer stabilitet som stammer fra kjernemuskulaturen jo mer kontroll har du over bevegelsene i pedalrotasjonen.

Tråkket: Et korrekt tråkk er rundt og rytmisk. Tråkk, press og dra opp i én, myk bevegelse. Ser du for deg tråkket som en klokke, er en god huskeregel at nedtråkket skal skje før 12 og opptrekket før 18, gjennom hele pedalens sirkelbevegelse.

ENJOY THE RIDE🚴😍

Spinningsykkel app fra ICG Life Fitness og Fitness Brands Norway

ICG® – Indoor Cycling Group

ICG ble etablert i 1995. Moderne sykler med avansert, intuitiv teknologi, enkel å bruke, lett å forstå – inspirerende og motiverende treningsopplevelser på sykkelsetet med Coach By Color og ICG app. Velg mellom sykkelmodellene IC4, IC5, IC6, IC7 eller IC8. Inspirert av de naturlige bevegelsesbanene fra landeveissykling, triatlon og resultatfokusert prestasjonstrening.  IC7 og IC8 gir deg mer nøyaktig måling av kraft og watt enn andre innendørssykler på markedet. ICG spinningsykkel riktig tråkkteknik

Vi hjelper deg med drømmen om hjemmegym med våre premium verdensbrands av treningsutstyr. 

Fitness Brands bistår med behovsanalyse, design og layout av kvalitetsprodukter innenfor treningsutstyr, treningsgulv skreddersydde helhetsløsninger. Vi har lengst fartstid i bransjen og sørger for å veilede trygt igjennom planlegging, levering og montering. 

Kontakt oss på telefon 69 34 36 20

post.no@fitnessbrands.com

treningsrom med treningsutstyr fra Life Fitness og Hammer Strength

 

 

Ida Perez

Ida Perez

Markedsansvarlig / Marketing +47 976 69 838

Følg bloggen vår

Nyeste innlegg


Valg av konsoll på tredemøller og cardioutstyr

13 sep, 2021 - Ida Perez

Valg av konsoll på tredemøller og cardioutstyr

Ulike konsoller på cardioutstyr - hva er hva?  Kjøp av tredemølle og annet cardioutstyr starter med hva slags..

Hvordan velge vektskiver, gummi eller urethane?

25 mai, 2021 - Ida Perez

Hvordan velge vektskiver, gummi eller urethane?

Vektskiver, hva er best -  gummi eller urethane?  Når det gjelder år det gjelder vektskiver har du stort sett..

Roteknikk i romaskin

06 mai, 2021 - Ida Perez

Roteknikk i romaskin

Lær riktig roteknikk i romaskin Trening i romaskin  er lett å mestre, enten det er på treningssenter eller..